Spartacuslijn 1 (Hasselt-Maastricht) - Onderbouwing van de keuze voor een trambus

Nederlandse kamer van 24 januari 2024

Met het Spartacusplan, initieel uitgetekend als drie sneltramlijnen en aantakkende bus- en snelbuslijnen, wilde De Lijn in 2004 in tien jaar tijd het openbaar vervoer in Limburg tot een volwaardig alternatief maken voor de personenwagen. Tussen mei 2020 en juni 2022 besliste de Vlaamse Regering voor alle lijnen geen sneltram, maar een trambus in te zetten, onder meer op grond van haalbaarheid, kostprijzen en flexibiliteit. Het Vlaams Parlement vroeg het Rekenhof de besluitvorming en onderbouwing van de keuze voor een trambus voor lijn 1 te onderzoeken. Het Rekenhof concludeerde dat de onderbouwende vergelijkende studie behoorlijk werd uitgevoerd, maar dat de opeenvolgende beslissingen de oorspronkelijke ambities van het Spartacusplan teniet hebben gedaan.

Spartacuslijn 1 (Hasselt-Maastricht) - Onderbouwing van de keuze voor een trambus
Documenten